REISVERSLAG

15-daags wildernis avontuur door Sarek National Park 2024

Victor Angelier, Wildernisgids
Van links naar rechts; Job, Lars, Eline, Rianne, Michel, Jeroen, Mick, Eric, Victor (ik)
Dag 1) - 17 augustus 2024

Gisteren in Ritsem gearriveerd na een lange treinreis. Ik ben in Gävle op de trein gestapt. Dit is de laatste dag met luxe; vanaf 12 uur vliegen we met de helikopter naar het Sarek National Park en zijn we op onszelf aangewezen. Dan slapen we in de tent, in onze slaapzak, en trekken we door de ongerepte natuur.

Aan het einde van de dag zetten we ons kamp op, net op de grens van het Sarek National Park. Vanaf morgen zijn we echt op onszelf aangewezen: geen telefoon, geen mensen en geen paden, alleen pure wildernis.
De eerste nacht. Zon, water en toilette, wat wil je nog meer!
Dag 2) - 18 augustus 2024

We staan rustig op en genieten nog even van de zon. De eerste nacht is een feit. Vandaag staat er een tocht van 13 km op de planning. We zijn verschillende kleine riviertjes overgestoken met relatief goed weer. Het uitzicht is geweldig! De tweede dag voel je direct al in je benen. De grond is ongelijk, en daar moet je even aan wennen. Aan het einde van de dag komen we aan op onze kampeerplek. Het waait stevig, maar dankzij de heuvel achter ons staan we goed uit de wind.

Dag 3) - 19 augustus 2024

Vandaag gaan we op weg richting Mikka's stugan, diep in het Sarek National Park. De bewoonde wereld is nu dagen van ons verwijderd. Onderweg wordt het terrein moeilijker en al snel lopen we achter op schema. De wind blijft door de vallei razen, waardoor we onze pauzes kort houden. In het midden van deze vallei ligt een oude Sami-hut, waar we even schuilen voor de wind en een welverdiende pauze nemen. Nu het laatste stuk naar Mikka's stugan.

Aan het begin van de avond komen we aan. Het team heeft de handen ineengeslagen en wat bagage onderling verdeeld. Het besef begint nu te komen dat deze uitdaging zonder het team niet overwonnen zal worden. Soms moet je hulp vragen, en soms moet je hulp accepteren. Dat is waar deze 15-daagse reis door Sarek om draait.

Laat in de avond komt "Opa" ons vergezellen, een Zweedse man van diep in de 60 die alleen reist en zich niet lekker voelt. Hij blijkt geen waterfilter bij zich te hebben...

Een goede 17 km staat er op de teller als we gaan slapen.
Dag 4) - 20 augustus 2024

We worden wakker in de regen, en ook de wind is nog niet gaan liggen. We pakken onze spullen en vertrekken richting Bielatjåhkå. Ja, dat is een berg. Onderweg moeten we verschillende rivieren door en oversteken. De laatste beek die we moeten oversteken is door alle regenval nu een woeste rivier geworden. Het kost ons dan ook lang om een geschikte oversteekplaats te vinden, ver buiten de geplande route helaas, en dat kost ons veel energie en tijd. Ook het oversteken gaat niet zonder strijd en gevaar. Eén van de deelnemers valt in het ijskoude water. We helpen hem snel weer op de been door de procedures te volgen. Gelukkig heeft iedereen zijn spullen netjes in drybags opgeborgen.

Deze dag wordt lang en zwaar, en dat begint mij al snel op te vallen. De energieverslindende tocht richting de berg zorgt ervoor dat we de klim niet op een veilige manier kunnen uitvoeren. Ik besluit daarom de klim vroegtijdig af te breken. Het nadeel is dat we over de Spökstenen (Spookstenen) naar beneden moeten om ons kamp op te bouwen. Maar goed, daar vinden we dan wel een prachtig mooie plek!
Dag 5) - 21 augustus 2024

Vandaag vinden we een nieuwe route om vanuit onze kampeerplek naar de vallei te komen. Vanuit de vallei gaat het recht omhoog naar Snavvavågge, op 979 meter hoogte. Het kost wat tijd, maar de originele route is veel slechter. Vandaag lopen we richting de Rapadalen. Het uitzicht vanuit de bergvallei is prachtig, maar de wind is een echte uitdaging, vooral in combinatie met de regen.
We dalen af naar Skårkistugan en duiken dan letterlijk de vallei in. Helaas missen we weer de juiste afslag, net als vorig jaar. Resultaat: natte schoenen.

Langs de Rapadalen kunnen we eindelijk wat meters maken, althans, dat dachten we. Regelmatig moeten we onze broek optrekken om de beekjes over te steken. Het weer is oké, de zon schijnt, en aan het einde van de middag komen we aan op de plek van bestemming.
Dag 6) - 22 augustus 2024

De volgende morgen worden we wakker in de regen. Het is grauw, en we hebben een zware dag voor de boeg. Het eerste stuk gaat langs de rivier, maar daarna is het dwars door de natuur. Drijfnat en doorweekt lopen we richting Lulep Spadnek. We steken rivieren over, ploeteren door moeras en banen ons een weg door de berkenbossen. Onderweg stoppen we op een mooie plek voor een pauze, met uitzicht over de rivier. Even bijtanken, opladen, en we gaan weer verder.

We stoppen net voor de rivierovergang na Lulep Spadnek. Deze slopende tocht van 7 km was voor vandaag genoeg. Drijfnat en koud zetten we de tenten op.
Dag 7-8) - 23 augustus 2024

De dag waarop we hoopten naar de boot te lopen. Het beekje waar we overheen moesten, is afgelopen nacht meer dan een meter gestegen. Het is nu een woeste rivier geworden, en oversteken is onmogelijk. We lopen ongeveer twee uur rond om te kijken of we op een andere manier op de plek van bestemming kunnen komen. Alles is ondergelopen, en we staan tot over onze enkels in het water. Ik besluit er een einde aan te maken en ons kamp op een hoger gelegen gebied op te zetten en tot de volgende dag te wachten. In de middag breekt de zon door en kunnen we onze gear drogen. De zon maakt tevens veel goed in ons humeur.

De volgende morgen worden we wakker en ontmoeten Mick en Eline. Ik adviseer hen om zich bij onze groep aan te sluiten, want het wordt een helse tocht. De route is enorm moeilijk te vinden, en we zullen een paar rivieren moeten oversteken en zelfs een keer moeten zwemmen. Zoals 'beloofd', een pittige laatste reis met veel risico's. Mick en Eline zijn blij dat ze zich bij ons hebben aangesloten. Ook ik ben verrast door wat we onderweg aantreffen. Het water heeft een enorm spoor van vernieling achtergelaten. Mijn besluit om niet verder te gaan, was een zegen.

Eindelijk komen we aan op de plek waar de boot ons op kan halen. Ik bel Anna-Sophie, en ze was net op weg naar haar stuga. "Of we het over een half uur nog eens willen proberen," zegt ze, omdat ze zich nog even moest omkleden en wat eten. Half bevroren maken we hier grapjes over terwijl we rustig wachten. Blij dat we het gehaald hebben en we bijna verlost zijn van deze hel.
Moeder natuur heeft altijd het laatste woord

Ze bepaalt wat je doet, wanneer je het doet en hoe je het doet. Zeker in Sarek is het de natuur die de scepter zwaait.

Ongehoorzaamheid wordt gruwelijk afgestraft, zoals we hebben gezien bij een andere avonturier. Hij werd door de rivier meegesleurd en verloor bijna zijn leven! In ieder geval verloor hij hierbij zijn camera ter waarde van 3000 euro.

Sami-schipper die ons naar Aktse brengt
Dag 9,10,11) - 24-26 augustus 2024

Op 24 augustus 2024 lopen we omhoog naar Skierfe. Een steile klim en een tocht van bijna 4 uur brengen ons naar de top van Skierfe. Wat een uitzicht! Ongelooflijk mooi, ondanks de harde wind. We eten ons een ongans aan soep, köttbullar (Zweedse gehaktballetjes), salami en andere lekkernijen! Ondertussen proberen we onze spullen te drogen, maar dit gaat tergend langzaam.

Hier nemen we ook afscheid van Mick, Eline, Rianne en Michel. De tocht gaat verder met 5 deelnemers. Onze nieuwe voorraad is per helikopter geleverd, en we kunnen onze rugzak weer vullen met lekkernijen.

Op 26 augustus 2024 vertrekken we vroeg in de ochtend, want we moeten om 10 uur de boot halen, die aan de andere kant van de berg ligt. Deze route is onderdeel van de Kungsleden en gaat eerst steil omhoog en daarna over een lange vlakte. De wind is extreem!

Exact om 10 uur zijn we aan de andere kant, en we hoeven dan ook niet lang te wachten op onze boot. Helaas kunnen we door de enorm harde wind niet verder naar de Rinim-stugan. Inga (Schibbye) van Sitojaure STF regelt voor ons een plek om te overnachten.
Rapadalen (Sarek National Park) 08-2023
Dag 12) - 27 augustus 2024

Vroeg in de ochtend staan we op, en Lars brengt ons eindelijk naar Rinimstugan. We worden op het strandje afgezet en gaan eerst ontbijten. Daarna trekken we opnieuw dwars door de rimboe. De vier uur durende tocht door de wildernis is slopend. Ook het moeras laat ons niet met rust. Om 14 uur gooi ik de handdoek in de ring; mijn spieren willen niet meer, en ik heb om de paar meter last van krampen en verzuring.

Het plekje is echter adembenemend mooi. We hebben goed weer met af en toe de zon en uitzicht over Sarek. We maken een lekker vuurtje en doen de rest van de middag rustig aan.
Dag 13) - 28 augustus 2024

We worden wakker in de zon. Na zoveel dagen in de wildernis te zijn geweest, kun je hier oprecht van genieten. Het maakt je positief, vrolijk en ook ontspannen. We besluiten dan ook om deze uren van de zon te genieten.
Rond de middag pakken we onze spullen in en gaan verder. We kunnen rustig aan doen, want we liggen ruim op schema. De tocht gaat omhoog, tot 1000 meter, en onderweg komen we talloze rivieren en valleien vol rotsen tegen. Het uitzicht is te bizar om in woorden te beschrijven.

We navigeren nu op kompas en een peiling. We hebben gemerkt dat de bergen en stenen het kompas beïnvloeden, wat een bijzondere ervaring is. Twee kompassen geven verschillende richtingen aan, en de wijzer blijft van links naar rechts bewegen.
Dag 14) - 29 augustus 2024

De laatste dag, althans, dat is de bedoeling. We worden opgepikt door de helikopter. Ik word wakker en vang nog net een glimp van de zon op. Al snel trekt het dicht, en nemen donkere wolken het over. Alweer regen en wind.

Wat zeggen de deelnemers achteraf?
Ik quote exact wat de deelnemers aan mij hebben geschreven. Dit vraag ik altijd na de reis.
Het is een groot avontuur! Dat begint bij de voorbereiding en gaat ook nog verder na de reis.
Het is niet te voorspellen hoe het gaat lopen. Letterlijk en figuurlijk. Het was een uitdaging en werkt ook nog door in het dagelijkse leven. In kleine dingen en in het algemeen als een persoonlijk proces wat gaandeweg meer helderheid geeft.
Het is een fantastisch mooie tocht, het is heerlijk om te wandelen in de ongerepte natuur en te kamperen back to basic. Ik hou ervan, en het geeft power en een boost. Meebewegen met de elementen van de natuur, een groepsproces, mezelf staande houden en doorstaan dat iets anders loopt is intensief, maar een verrijking.
Dat ervaren kan misschien ook langzaamaan en in het dagelijkse leven, maar als je houdt van een leuke uitdagende manier van jezelf tegenkomen en leren, dan is dit een hele bijzondere ervaring waarin je pijlsnel tot de kern komt.
De tocht bij Sweden Survival is goed geregeld betreft voorbereiden van de tocht, vervoer, overnachtingen, informatie over het gebied en de spullen die nodig zijn. Victor is ervaren in het survivallen in de wildernis en is in het proces naar de tocht toe bereikbaar en denkt mee.
Toch is het vooraf niet helemaal te bevatten wat het gaat zijn en wat je kan verwachten, maar als je klaar bent om daar doorheen te gaan, is deze reis zeker een aanrader!
Rianne
Een geweldig avontuur met schitterende vergezichten, uitdagende wandelingen en een volledige digitale detox. Het op de proef stellen van je mentale en fysieke gesteldheid, je geduld en aanpassingsvermogen heb je daar maar wat graag voor over.
Job
De 15 daagse trip door Sarek was een geweldige ervaring. Door de zowel fysiek als mentaal zware omstandigheden kregen wij snel een hechte groep. Met deze groep hebben wij Sarek weten te verslaan. Voor de groep van volgend jaar wil ik vooral meegeven dat de zwaarste momenten wel de mooiste verhalen opleveren.
Lars
Ik heb een geweldige trip gehad! Onvergetelijke ervaring. Onevenaarbare mooie natuur. Fysiek was het een paar dagen inkomen en daarna prima te doen met basistraining. Helemaal UIT het drukke leven met veel impulsen midden tussen de bergen, door de dalen, back to basic. Daar ervaar je rust. De natuur houd geen rekening met onze planning en wij moeten aanpassen. We waren vreemden voor elkaar maar kwamen als vrienden uit het gebied. Samen doorzetten bij tegenslagen. Fantastische hike met veel onverwachte aspecten. Vakbekwame gids.
Tim
Wat een ervaring die ik mijn leven meeneem en niet meer ga vergeten.
Via een vriendin stuurde een link dat deze machtige tocht op het programma stond. Iets voor jou scheef ze erbij. Nou dat was het zeker in feb begonnen de voorbereidingen voor de tocht trainen.Een gesprek wat we allemaal konden verwachten met de gids
De reis ernaartoe was al een uitdaging op zich toen we met de helikopter werden gedropt kon het echte werk gaat beginnen. We hadden een heel leuk team terwijl we elkaar nog nooit hadden gezien en hadden veel voor elkaar over.
Het was een mooie zware mentaal als fysiek tocht met alle elementen maar ook leer momenten en samenwerking met het team anders ga je de tocht niet halen. Het is een ruig gebied zonder paden en borden veel rivieren waar we een weg moesten banen om erover heen te komen.
Er gaat niets volgens plan dus daar heb je ook mee te dealen het weer doet zelf wat hij wil dat heb ik wel geleerd deze tocht.
Het was een supermooie tocht mooie vergezichten en wild gezien. De gids Victor had alles goed geregeld en was heel behulpzaam mentaal als fysiek.
Michel
Voor mij was de tocht door Sarek een onvergetelijke ervaring, waarin ik nog meer ontzag heb gekregen voor de natuur, het terrein en het weer. Deze drie factoren waren allesbepalend en hebben we in volle kracht mogen ervaren. Elke stap die ik zette was een uitdaging vanwege de rotsen, modder, begroeiing of een combinatie ervan. Elk uur werden we verrast doordat het weer omsloeg in (soms extreme) wind, regen en soms een zonnestraaltje. Maar elke minuut was genieten vanwege het fantastische uitzicht en schoonheid van de omgeving. Al in de eerste paar dagen kwamen we obstakels tegen, zat het weer tegen of hadden we andere tegenslagen, waardoor we onszelf en het reisschema telkens moesten aanpassen. Dit hebben we telkens met de hele groep gedaan en samen een oplossing gezocht. Victor heeft ons heel goed begeleid en door zijn kennis en ervaring van het terrein, navigatie, EHBO en kamperen hebben we met de hele groep een top reiservaring gehad. De heen en terugreis waren goed geregeld en tijdens de tocht nam hij de tijd voor iedereen en heeft hij ons door alle obstakels geleidt.
Deze reis was zowel mentaal als fysiek een flinke uitdaging, maar ik heb er intens van genoten!
Eric
De twee belangrijkste redenen waarom ik me opgaf waren:
- ik wilde de wereld zien zoals hij eruit ziet zonder menselijke invloeden
- ik wilde mezelf fysiek en mentaal uitdagen

Ik heb lang gezocht waar dit te vinden, een trekking in de Alpen? Wandelreis Nepal? Maar elke keer was het net niet wat ik zocht: toch weer naar een dorpje lopen, een druk bewandeld pad, teveel wegen en paden in de buurt etc. Toen ik het vizier uiteindelijk op Scandinavië richtte, vond ik Swedensurvival en na het lezen over deze 15 daagse trip naar Sarek National Park, dacht ik: dat is het, dit is precies wat ik zoek. Helemaal terug naar de basis in een ontzettend afgelegen gebied!

En dat gevoel blijkt, nu ik erop terugkijk, nog steeds te kloppen. Maanden van voorbereiden, spullen kopen, veel trainen en tips uitwisselen op de groeps app. Toewerkende naar die 16de augustus. De trip heeft me gebracht wat ik zocht, dit schreef ik meteen na afloop naar het thuisfront:
Reis voltooid. Het was geweldig, het was gruwelijk, het was zwaar, het had alles. Rivieren van 1,80m diep oversteken met een rugzak van 27 kg boven je hoofd, watertemperatuur amper 4 graden... vast komen te zitten in een moeras door overstroomde rivieren, machtige vergezichten, regen, regen, regen. Rots- en bergbeklimmen, meer wildwaterrivieren oversteken. Veel wilde dieren zien. Uitglijden, vallen en weer opstaan. Dagenlang geen andere mensen tegenkomen. Ook een paar prachtige zonnige momenten en een heerlijke warme sauna aan het einde. En dit alles in een hele fijne team setting met een bekwame gids. Het was het waard, ik weet nu wat een wilde, wilde plek deze aarde is. Sarek is geen oord voor watjes!
Jeroen
15-dagen Sarek National Park
Klaar voor een next level avontuur?
Daag jezelf uit, stap in het onbekende! Geef je over aan de natuur en ga met mij mee op dit ongekende avontuur! 15 dagen lang mentaal en fysiek groeien, groeien in weerbaarheid! Deze reis zal je nooit meer vergeten! Bekijk de video hieronder en reserveer vandaag nog je plek!

Victor Angelier
Wildernisgids, Zweden
All photo and video materials belong to Sweden Survival. Please do not use them without written permission!